Tuesday, September 4, 2012

CARA MENCEGAH DIABETES

Diabetes adalah satu penyakit yang menyerang secara diam-diam namun akibatnya boleh menjadi sebuah bencana. Itu sebabnya penting bagi kita untuk memeriksa paras gula dalam darah berada dalam paras normal.

Hingga kini belum ada ubat yang boleh menyembuhkan diabetes, namun sebenarnya penyakit ini boleh dicegah. Pakar kesehatan telah menemukan beberapa faktor risiko yang boleh menyebabkan seseorang menderita penyakit ini.
Dalam satu kajian, dirumuskan 5 langkah pencegahan diabetes. Menjadikan salah satu gaya hidup sihat berikut diketahui akan mengurangkan risiko mendapat diabetes. Jika anda berjaya untuk menjadikan tiga atau empat langkah ini sebagai gaya hidup anda, risiko untuk mendapat diabetes dapat dikurangkan sehingga 80 peratus.

1. Menjaga Berat Badan Ideal

Berat badan berlebihan merupakan faktor atau risiko utama untuk orang dewasa mendapat diabetes. Hal ini penting untuk siapa pun, tetapi menjadi lebih bahaya sekiranya anda mempunyai sejarah diabetes dalam keluarga.

"Memiliki berat badan normal akan dapat mengurangkan risiko terkena diabetes sebanyak 60 hingga 70 peratus," kata Jarad Reis, seorang peneliti dari Divisi Ilmu Kardiovaskular AS di National Heart, Lung, and Blood Institute

2. Tidak Merokok

Dalam penelitian yang dilakukan terhadap 200 orang berusia 50 - 71 tahun yang sihat, diketahui tidak ada yang pernah menjadi perokok atau minimal tidak merokok dalam 10 tahun terakhir.

3. Aktif Secara Fisik

Latihan olahraga atau senaman aerobik yang teratur tidak hanya membantu anda mengawal berat badan tetapi juga membuat sel-sel tubuh lebih bersedia menerima insulin. Disarankan untuk bersenam sekurang-kurangnya 2 kali dalam seminggu.

4. Makan Secara Sihat

Anda harus memakan makanan-makanan yang rendah lemak dan kaya dengan serat. Demikian juga halnya dengan makanan yang mengandungi gula dan garam. Bila anda sudah terkena diabetes, gula dalam jumlah kecil pun boleh membuat paras gula dalam darah meningkat.

5. Jauhi Daripada Alkohol

Bukan hanya akan mendapat diabetes, risiko untuk terkena penyakit kronik lain juga akan berkurang jika anda menghindari tabiat meminum alkohol. 

6. Rutin berbekam 
ya bekam adalah metode preventif terbaik atasi dan hindari diabetes

http://www.shoprite.com/Cnt/DiabetesSeparatingFactfromFiction.html
https://www.facebook.com/bidanherbalholistic/posts/361243130620006?ref=notif&notif_t=feed_comment_reply

No comments:

Post a Comment

Silakan Berkomentar